Podcasts zijn the next best thing. En ze zijn er ook om te blijven. Geen hype dus. Geen vluchtige social media post in enkele honderden tekens. Niet opnieuw een online tekst die je digitale vermoeidheid bezorgt. Wel een kwalitatief, veelzijdig en duurzaam medium waarmee jij, jouw verhaal vertelt. En ook een aangename manier om het verhaal te consumeren. Al luisterend, weg van je scherm, op je fiets, in je wagen of in je luie sofa. Wil jij een podcast laten maken? In dit artikel zetten we je al een heel eind op weg.
Het potentieel van podcasts
Steeds meer professionals en ondernemingen geven audio en podcasts een prominente plaats in hun communicatie- en marketingstrategie.
Het aantal podcastluisteraars in ons land neemt de laatste jaren dan ook sterk toe. Ongeveer 20% van de Belgen geeft aan regelmatig een podcast te beluisteren. We hinken daarbij wat achter op onze noorderburen. 33% van de Nederlanders geeft immers aan een fan te zijn van podcasts. Maar de groei in Nederland is niet langer exponentieel. In ons land ligt er nog veel meer potentieel.
Waarom een podcast laten maken
Maar waarom moet jij een podcast laten maken? Het antwoord is eenvoudig. De podcast is een veelzijdig medium dat je op verschillende manieren kan inzetten in en voor jouw bedrijf.
Met een podcast kan je informeren, inspireren, je merk bouwen, je positie als expert verstevigen, connectie maken met je publiek, nieuwe klanten vinden en bestaande klanten aan je binden.
Daarnaast is jouw podcast ook het medium bij uitstek om intern te communiceren. Gebruik hem om beslissingen te communiceren, nieuwe medewerkers kennis te laten maken met jouw bedrijf of bij trainingen en bijscholingen.

De voordelen van een podcast op een rijtje
Een podcast is hét perfecte medium om het verhaal van jou of je bedrijf te vertellen. Je vraagt je misschien af welke voordelen de podcast nog biedt. Ik lijst de belangrijkste even voor je op.
- Een podcast integreer je perfect in je digitale marketing- en communicatiestrategie.
- Met een podcast kan je de tijd nemen om je verhaal te vertellen. Zo communiceer je op een duurzame manier met je publiek.
- Dat publiek luistert ook écht aandachtig, gemiddeld 30 tot 60 minuten. Je bouwt doorheen de reeks dus een hechte relatie met je luisteraars op. Zo worden zij jouw ambassadeurs.
Je eigen podcast maken in 6 stappen
Ben je helemaal overtuigd van de meerwaarde van een podcast voor jouw bedrijf. Wil je er zelf één maken? Ga dan niet overhaast te werk. Deze 6 tips brengen je al een heel eind op weg.
- Ontwerp een duidelijk concept. Waar wil je het over hebben? Met wie? Voor wie? En in welk format? Formeel of informeel?
- Maak een goed plan. Hoeveel afleveringen wil je maken? Met welk ritme? Wanneer komt welk thema aan bod?
- Organiseer de opnames. Nodig de juiste gasten uit. Zorg voor opnamemateriaal en een setting die past bij jouw concept.
- Denk aan de post-productie: Na de opname volgt de montage en de audio-optimalisatie. Doe je dit zelf of reken je op de diensten van een expert? En wat met muziek en eventuele voice-overs?
- Publiceer je podcast: Beslis op welke kanalen je jouw podcast zal publiceren. Spotify, ITunes, Google Podcast zijn er maar enkele. Zorg ook voor een duidelijke, visuele identiteit.
- Vergeet ook de promotie niet: Is je podcast klaar? Dan is het tijd om erover te communiceren op je social media, je website, in je nieuwsbrief, enzovoort;
Een podcast laten maken door Golden Story
Kies je ervoor om een podcast te laten maken? Dan ben je bij Golden Story aan het juiste adres. We begeleiden jou doorheen het hele proces en ontzorgen je zoveel mogelijk.
Goed werk begint met een voorbereiding. We bereiden je podcast dus goed voor. We ontwerpen een concept, bepalen thema's, tone of voice, formats, enzovoort. We maken ook een planning en zorgen voor een script bij elke aflevering.
Vervolgens komen we met professioneel materiaal op de locatie van jouw keuze en zorgen we voor een perfecte opname van jouw podcast. Daarna nemen we de montage en audio-optimalisatie voor onze rekening.
Uiteraard kan je niet zonder de juiste muziek. Die maken we zelfs voor jou op maat. Ook een voice-over kan niet ontbreken. Wij schrijven die voor jou en zoeken die juiste stem om hem in te spreken, als je dat wil.
Tenslotte geven we je podcast ook de juiste visuele identiteit en begeleiden we je bij de publicatie ervan.
Golden Story Ondernemerspodcast
Benieuwd naar ons werk? Hieronder kan je de eerste aflevering van de Golden Story Ondernemerspodcast beluisteren. Een informeel panelgesprek rond duurzaam ondernemerschap met drie gasten en 1 host. We voegden muziek toe die we op maat maakten en een voice over die de luisteraar doorheen het gesprek loodst.
Wil jij een podcast laten maken? Of heb je nog vragen?
Laat het ons weten via onderstaand invulformulier.